Spring naar inhoud

Maak een logo in 7 stappen (En vergroot je bekendheid)

Leestijd: 8 minuten

Wat zie je voor je als je denkt aan Coca Cola, Apple of H&M? De kans is groot dat je het logo van deze bedrijven voor je zag of de kleuren die ze gebruiken. 

Ieder succesvol bedrijf heeft een eigen beeldmerk, oftewel: een logo. 

Maar hoe maak ik een logo? En waar moet ik aan denken bij het maken van een logo? 

In dit artikel leggen we je uit hoe je een logo maakt in 7 stappen, zodat mensen jouw bedrijf gaan herkennen.

Stap #1: Breng jouw merkwaarden in kaart

De eerste stap om jouw logo te maken is door in kaart te brengen waar jouw bedrijf voor staat. Dit zijn jouw merkwaarden.

Jouw merkwaarden geven aan wat voor jouw bedrijf het belangrijkst is. Ze geven aan wat jij als bedrijf gelooft. Het zijn de waarden die je probeert door te voeren in alles wat je doet. 

Als je hebt gekozen voor de merkwaarde “eenvoud”, kun je dit bijvoorbeeld toepassen door het verkoopproces zo eenvoudig mogelijk te maken. Of door het maken van een makkelijk te navigeren website. 

Maar hoe bepaal ik mijn merkwaarden? Dit kun je doen door te bedenken wat jij zelf belangrijk vindt. Is dit vriendelijkheid? Duurzaamheid? Klantgerichtheid? Of bijvoorbeeld toegankelijkheid? 

Op deze website kun je een lijst aan merkwaarden vinden. Kies jouw drie belangrijkste merkwaarden en ga dan naar stap 2.

Stap #2: Kies de juiste kleuren

Wanneer je jouw merkwaarden hebt gekozen is het tijd om de juiste kleuren voor jouw merk te kiezen. 

De kleuren die jij kiest op zowel je website, huisstijl als logo hebben een grote invloed op hoe mensen jouw merk waarnemen. 

Een goed voorbeeld hiervan is McDonalds, dat de afgelopen jaren van de kleur rood, naar groen is gegaan. De reden hiervoor was dat de kleur “groen” wordt geassocieerd met duurzaamheid, gezondheid en toekomst. En juist dát zijn belangrijke trends waar McDonalds zich graag mee wil associëren.

Oké, duidelijk… maar welke kleur past bij mijn merk? Bekijk eerst welke merkwaarden jij hebt opgeschreven en kies dan een hoofdkleur waarvan de betekenis volgens jou hier het beste op aansluit.

1. Geel

Gevoelens van geluk, optimisme, blijheid, vriendelijkheid, licht en zonnig.

2. Rood

Gevoelens van kracht, warmte, gevaar, agressie, impact en passie.

3. Oranje

Gevoelens van creativiteit, vriendelijkheid, warmte, plezier en passie. 

4. Groen

Gevoelens van groei, natuur, jeugd, gezondheid, evenwicht en duurzaamheid.

5. Blauw

Gevoelens van kalmte, rust, geduld, betrouwbaarheid, stabiliteit, autoriteit, maar ook verdriet.

6. Paars

Gevoelens van luxe, kwaliteit, spiritualiteit, creativiteit en rijkdom.

7. Roze

Gevoelens van liefde, romantiek, vrouwelijkheid en sierlijkheid.

8. Zwart

Gevoelens van macht, kwaliteit, rijkdom, status, prestige en elegantie.

9. Grijs

Gevoelens van balans en veiligheid.

10. Wit

Gevoelens van hygiëne, duurzaamheid, minimalisme, eenvoud, onschuld en helderheid.

Stap #3: Kies het juiste lettertype

Nadat je jouw merkwaarden hebt bepaald en een hoofdkleur hebt gekozen, is het belangrijk om het juiste lettertype te kiezen. 

Het lettertype heeft net zoals het kleurgebruik, een grote invloed op hoe mensen jouw merk waarnemen. 

Er bestaan twee categorieën lettertypes. Dit zijn de Serif en Sans Serif lettertypes. Op de foto’s hieronder kun je goed het verschil zien tussen deze twee categorieën. 

Een Serif lettertype wordt vaak geassocieerd met “klassiek” en “traditioneel”, terwijl een Sans Serif lettertype vaak wordt geassocieerd met “modern” en “minimalistisch”. 

Wij raden je aan om dit artikel te lezen, waarin we je meer uitleg geven over het kiezen van het juiste lettertype. 

Het lettertype dat je kiest kun je gebruiken in het logo zelf of op jouw website en voor de huisstijl. Het is daarom belangrijk om zorgvuldig jouw hoofd lettertype te kiezen.

Wanneer je jouw lettertype hebt gekozen is het tijd voor stap 4: bepaal het soort logo.

Stap #4: Bepaal het soort logo

Wanneer je de vorige stappen hebt doorlopen is het tijd om jouw nieuwe logo visueler te maken. De eerste stap die je hierbij zet is bepalen of je kiest voor een woordmerk of beeldmerk.

Een woordmerk is een logo dat bestaat uit tekst: jouw gekozen lettertype. Denk hierbij aan Coca Cola, H&M of Zara. Wanneer je een woordmerk kiest schrijf je jouw bedrijfsnaam uit, wat hierna jouw logo wordt.

Maar wanneer je kiest voor een beeldmerk maak je vaak geen gebruik van tekst, maar van een icoon. Enkele bedrijven die dit doen zijn Apple, Audi, en bijvoorbeeld Shell. Wanneer mensen dit logo zien weten ze meteen welk bedrijf hierbij hoort. 

Wat kies jij? Een woordmerk of beeldmerk?

Stap #5: Houd eenvoud voorop

Een valkuil die veel ondernemers maken, is dat ze hun logo te lastig maken om te begrijpen. Jouw logo moet namelijk in een fractie van een seconde duidelijk zijn. Het is daarom belangrijk om eenvoud voorop te houden.

Maar wat kan er voor zorgen dat jouw logo ingewikkeld wordt? 

Ten eerste kun je denken aan slecht leesbare lettertypes. In het onderstaande voorbeeld zie je dat de winkel “juwelenwinkel.nl” op twee verschillende manieren is geschreven. Wanneer je een woordmerk hebt is het dus belangrijk om een goed leesbaar lettertype te kiezen dat je niet alleen van dichtbij goed kan lezen, maar ook van veraf.

De tweede reden dat een logo te ingewikkeld kan worden is dat het icoon te lastig te begrijpen is. Hoe eenvoudiger jouw logo is, hoe beter. Het logo van Apple is een appel, het logo van Shell is een schelp en het logo van Nike is een swoosh.

Wanneer je een beeldmerk kiest is het belangrijk dat je bekijkt wat je wil uitstralen, om dit vervolgens om te zetten in een icoon. 

En onthoud: hoe eenvoudiger, hoe beter! 

Stap #6: Schets jouw logo uit

Wanneer je hebt gekozen voor een woord- of beeldmerk kun je jouw eerste versie gaan uitschetsen. Heb je gekozen voor een woordmerk? Dan is het uitschetsen vaak erg eenvoudig. Maar wanneer je een beeldmerk hebt gekozen kan dit wat lastiger zijn.

Je moet namelijk een icoon schetsen dat uitstraalt waar jouw bedrijf voor staat, wat een lastige klus kan zijn. Wees niet te kritisch op jezelf en probeer tientallen varianten uit te schetsen. De meest voor de hand liggende logo’s zul je waarschijnlijk meteen op papier zetten. Daarom is het belangrijk om door te zetten, want na jouw 10e schets komen de originele ideeën.

Het is belangrijk dat je jezelf hiervoor de tijd geeft. Maak het vooral een leuke bezigheid. Zet jouw meest favoriete muziek aan, pak dat potlood en begin te schetsen. 

Pro Tip: Vind je het lastig om te starten? Bekijk de logo’s van merken waar jij van houdt en maak je eigen variant. Nadat je enkele schetsen verder bent zul je zien dat jouw logo genoeg afwijkt van jouw oorspronkelijke inspiratiebron. 

Stap #7: Maak je logo

Heb je een schets gemaakt waarin jij potentieel ziet? Dan is het nu tijd om deze schets verder uit te werken en digitaal te maken. Dit kun je doen via de volgende drie manieren.

Optie #1: Adobe Illustrator
Veel professionals maken hun logo via Adobe illustrator. Dit is een grafisch programma waarin grafisch designers hun afbeeldingen maken. Wanneer je niet bekend bent met dit programma raden we je aan om een andere manier te kiezen om jouw logo digitaal te maken.

Optie #2: Canva
De tweede manier om jouw logo te maken is via Canva. Dit is een grafisch programma dat je vanuit je internet browser kunt gebruiken. Canva heeft een minder steile leercurve dan Adobe Illustrator, waardoor je hier eenvoudig jouw eigen logo mee kunt maken. Op Canva kun je honderden logo templates vinden die je vervolgens kunt aanpassen naar jouw ideale stijl.

Meer informatie over de Canva Logo Maker vind je hier.  

Optie #3: Fiverr
Wil je jouw schets door een professionele, grafisch designer laten ontwerpen? Dan kun je dit op Fiverr in enkele stappen voor elkaar krijgen. Op Fiverr kun je freelancers vinden die jou verder kunnen helpen met grafisch design. Vaak kun je hier grafisch werk uitbesteden voor minder dan €10 euro. Door jouw schetsen aan te leveren kunnen deze freelancers een professionele, digitale versie van jouw nieuwe logo maken.

Pro Tip: Wanneer je jouw logo hebt ontvangen is het altijd aan te raden om het even te laten rusten. Wanneer je dat doet kom je er na een week met een nieuwe, kritische blik op terug. Laat ook jouw nieuwe logo aan anderen zien en verwerk deze feedback in een eventuele volgende versie.

Conclusie

Het maken van een logo is super belangrijk om een merk op te bouwen. Na verloop van tijd zullen mensen jouw logo gaan herkennen en hier een betekenis aan koppelen. Om een succesvol logo te maken is het daarom altijd belangrijk om jouw merkwaarden in kaart te brengen, zodat je uitstraalt wat je wilt uitstralen. Hierna kies je de juiste kleuren, het juiste lettertype en schets je de eerste versie van je logo. 

Maar ieder bedrijf heeft natuurlijk ook een eigen website nodig om online zichtbaar te zijn. Maak daarom jouw nieuwe website gratis via JouwWeb.

Maak nu jouw website met JouwWeb!