Spring naar inhoud

ZO Kies je Het Juiste Lettertype voor Jouw Website!

Leestijd: 6 minuten

Natuurlijk wil je dat jouw website er op zijn best uitziet. Een belangrijke factor die hieraan bijdraagt is welke lettertypes je kiest. 

In dit artikel geven we je tips om het beste lettertype voor jouw website te kiezen. 

Dus: hoe kies je het beste lettertype en wat moet je vooral niet doen? 

Laten we beginnen!

De meest gemaakte fout bij het kiezen van jouw lettertype

Voordat we je uitleggen wat je wél moet doen, is het belangrijk om de volgende fout niet te maken wanneer je jouw lettertype kiest.

Een van de grootste fouten die mensen maken met het kiezen van hun lettertype is dat ze uitsluitend kiezen wat ze zelf een mooi lettertype vinden, maar daarbij niet het doel van de website in gedachten houden.

Zo is het belangrijk om een goed leesbare font te gebruiken om de conversie te verbeteren. 

De tweede fout is dat mensen geen consistentie hebben met het gebruik van hun lettertype. Ze gebruiken verschillende fonts door elkaar en ook in verschillende groottes. Hierdoor wordt jouw website snel onoverzichtelijk en oogt het onprofessioneel.

Stap #1: Kies uit de 2 belangrijkste soorten lettertypes

Er zijn twee belangrijke soorten lettertypes. De eerste soort zijn de serif lettertypes, denk aan Georgia, Times New Roman en Droid Serif. De tweede soort zijn de sans serif lettertypes, zoals Arial en Roboto. 

Maar welke soort moet ik gebruiken? 

Serif

De serif lettertypes zijn de meest klassieke lettertypes. Een serif lettertype wordt vaak gebruikt voor print. De meeste boeken die je leest zijn ook geschreven in een serif lettertype. Een serif lettertype kun je herkennen aan de voetjes aan de bovenkant en de onderkant van de letter (zie de foto hieronder). Een serif lettertype maakt het lezen van een boek erg prettig, maar kan op een website erg conservatief en gedateerd overkomen. Maar, sommige websites maken juist gebruik van een serif lettertype om een klassieke uitstraling te hebben.

Sans Serif

De tweede soort lettertypes zijn de sans serif lettertypes. De “sans” staat voor zonder, wat dus inhoudt dat een lettertype in deze categorie geen serif heeft. De sans serif nam enorm toe aan populariteit halverwege de 20e en vooral de 21e eeuw met de opkomst van computers en smartphones.

Een sans serif lettertype oogt modern en is erg prettig om te lezen op een beeldscherm. Vandaar dat de meeste teksten online ook worden geschreven in een sans serif font. 

Dus… welke categorie kies jij voor je website? 

Stap #2: Zorg dat jouw lettertype overeenkomt met je merk

Wanneer je hebt gekozen voor een serif of sans serif font is het tijd om jouw ideale lettertype te kiezen.

Maar wat is een ideaal lettertype? Wat is nu écht dat lettertype dat jouw website naar een hoger niveau kan tillen?

Dat lettertype is er niet, want nadat je hebt bepaald of je een serif of sans serif lettertype gebruikt, komt het neer op persoonlijke voorkeur. Wanneer je jouw lettertype kiest is het namelijk belangrijk om een lettertype te kiezen dat overeenkomt met wat je wil uitstralen.

Zoals we vertelden zorgen serif lettertypes voor een meer klassieke, conservatieve uitstraling. Daarentegen, zorgt een sans serif font voor een meer moderne, elegante en minimalistische uitstraling.

Ben jij nieuwsgierig naar de meest populaire lettertypes bij JouwWeb? Hieronder staan de meest gebruikte serif en sans serif fonts.  

Top Picks Serif

  1. Cardo
  2. Times New Roman
  3. Merriweather
  4. Georgia
  5. Monospace

Top Picks Sans Serif

  1. Open Sans
  2. Roboto
  3. Arial
  4. Lato
  5. Calibri

Stap #3: Hoe groot moet mijn lettertype zijn? 

Wanneer je een lettertype hebt gekozen voor je website is het belangrijk om de juiste grootte te bepalen.

Een te klein lettertype maakt het namelijk te lastig om de tekst te lezen, terwijl een te groot lettertype zorgt dat mensen eindeloos op jouw website moeten scrollen.

De juiste grootte kiezen is daarom super belangrijk, vooral als je een webshop hebt. Je wil namelijk dat mensen geen vergrootglas moeten pakken om jouw product omschrijvingen te kunnen lezen. Een grootte die niet fijn is om te lezen kan er dus voor zorgen dat er minder bestellingen geplaatst worden op jouw website.  

Maar wat is dan wél de juiste grootte?

Dit is niet voor iedere website hetzelfde, aangezien iedere website of webshop een ander ontwerp heeft. Wél zijn er enkele richtlijnen om de juiste grootte te bepalen.

Volgens een onderzoek van Gonzo Design is de ideale regellengte (ook wel de zetbreedte genoemd) tussen de 45 en 75 karakters. Dit zijn ongeveer 8 tot 15 woorden per regel. Door deze regellengte aan te houden kun je bepalen hoe groot jouw lettertype moet zijn.  

Als H1 (koptekst) kun je gebruikmaken van de minimale grootte 30px. Dit zorgt voor voldoende verschil met de paragraaf tekst.

Super Tip: Het veranderen van zowel lettertypes als de groottes kun je eenvoudig doen in de JouwWeb Editor door te klikken op Design en dan op Tekstopmaak, waarna je kunt kiezen welke categorie je wilt aanpassen.

In de Editor van JouwWeb ga je naar “design” en dan naar “tekstopmaak”

Bonus Tip #1: Maak altijd een brandbook

Zoals we hebben verteld in de eerste alinea, is het belangrijk om consistent te zijn met het gebruik van lettertypes. Wanneer je consistent bent in zowel (1) de grootte van jouw lettertype en (2) de stijl van jouw lettertype, zal jouw website veel professioneler overkomen.

Door het maken van een eigen brandbook kun je ervoor zorgen dat je overzichtelijk maakt welke kleuren en lettertypes je gebruikt op jouw site. In een brandbook noteer je de richtlijnen waar jouw website ontwerp zich aan moet houden. 

Op die manier zorg je dat jouw website een consistent design heeft, wat tevens zorgt dat jouw website betrouwbaarder overkomt op jouw website bezoekers.

Bonus Tip #2: Verhoog de conversie met een leesbaar lettertype

Zoals we in een eerdere alinea al hebben omschreven, is het enorm belangrijk om zowel het juiste lettertype te kiezen als de juiste grootte. Het optimaliseren van jouw lettertype kan namelijk een grote invloed hebben op de conversie van jouw webshop. 

Indien het aantal verkopen van jouw webshop tegenvalt is het namelijk altijd belangrijk om te analyseren wat hiervan de oorzaak kan zijn. Door ook met een kritische blik naar jouw lettertype te kijken en dit te verbeteren kan de conversie van jouw webshop absoluut toenemen.

Conclusie

Het kiezen van het juiste lettertype voor jouw website is belangrijk. Niet alleen zorgt dit voor een prettige look and feel, ook kan dit de conversie van jouw website enorm verhogen. 

Zorg daarom altijd dat je een lettertype kiest dat overeenkomt met jouw merk, je een brandbook maakt om consistentie te behouden en je een lettertype kiest dat makkelijk te lezen is. Dit verhoogt namelijk de conversie van jouw website of webshop.

Heb je nog geen website? Maak dan een gratis account aan door je aan te melden via de knop hier beneden.

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *