Spring naar inhoud

Webshop Beginnen in 2022: De Ultieme Gids

Leestijd: 11 minuten

Wellicht denk je al een lange tijd na over een eigen webshop maken, maar weet je niet waar je moet beginnen. Misschien heb je al een webshop, maar is deze nog niet zo succesvol als je had gehoopt.

Hoe dan ook, er zijn bepaalde dingen die je moet weten om je kansen op succes enorm te verhogen. In dit artikel willen we je 7 belangrijke stappen geven om van jouw webshop een groot succes te maken.

We hebben Mariska Bloem geïnterviewd van het bedrijf Baby-Speen, die met haar webshop via JouwWeb meer dan duizend bestellingen per week weet te behalen! En het bijzonderste? Dit heeft ze binnen 3 jaar na starten weten te bereiken! Met onze expertise en de tips van Mariska willen we jou op weg helpen om hetzelfde te bereiken.

Laten we beginnen!

Bekijk de Video

Stap #1. Kies een specifieke en interessante niche

De concurrentie op het internet is tegenwoordig groter dan ooit. Dit komt doordat de barrière om een eigen webshop te starten zo laag is, dat iedereen een eigen webshop kan beginnen.

Het is hierdoor belangrijk om jouw webshop te specialiseren in een bepaalde niche. De betekenis van een nichemarkt is volgens Betekenis-definitie:

“Een kleine gespecialiseerde markt voor een bepaalde groep producten of services.”

Door jezelf te specialiseren in een bepaalde niche, kun je sneller autoriteit opbouwen en de “go-to” place worden binnen die bepaalde nichemarkt. Dit is belangrijk om merkherkenning op te bouwen, zodat mensen weten wat ze bij je kunnen kopen.

Webshop

Dit geldt ook voor gewone winkels. De MediaMarkt is bijvoorbeeld de “go-to” place om electronica te kopen, omdat het een groot aanbod heeft aan electronica. Maar wanneer de MediaMarkt buiten electronica, ook nog voedsel, knutselartikelen, schoenen en kleding begint te verkopen, zal de MediaMarkt niet langer de “go-to” place zijn voor electronica.

Het is daarom altijd belangrijk om in het hoofd van jouw ideale klant te kruipen. Zou jouw webshop dan overkomen als dé plek voor het kopen van specifieke producten of diensten?

Het vinden van jouw niche kan zo simpel zijn als onderzoeken met welke producten je affiniteit hebt. Mariska Bloem, de oprichter van Baby-Speen, startte haar webshop doordat haar tweede kindje geboren werd en ze op zoek was naar een specifieke fopspeen die niet in Nederland verkrijgbaar was.

Mariska Bloem

In Nederland waren maat 2 fopspenen het meest gebruikelijk, terwijl maat 1 fopspenen lastiger verkrijgbaar waren. Dit greep ze aan als dé kans om haar webshop te starten, omdat ze wist dat ook andere ouders naar deze speen op zoek waren.

Stap #2. Houd het simpel

Een grote valkuil van veel startende webshop eigenaren is dat ze hun website starten met te veel producten. Niet alleen kom je hierdoor voor een grote logistieke uitdaging te staan, maar vergt het vaak ook een grote investering om alle producten op voorraad te hebben.

Wanneer jouw webshop in de kinderschoenen staat is het aan te raden om slechts enkele producten binnen een specifieke niche aan te bieden. Hierdoor overweldig je de klant niet met alle opties, maar houd je het ook voor jezelf overzichtelijk.

Toen Mariska in 2019 begon met Baby-Speen, investeerde ze €2000 euro in de aanschaf van haar eerste producten. En dat waren slechts 6 kleurtjes van een fopspeen in maar één maat. 

Baby Speen

Door met een klein assortiment te beginnen, heb je geen hoog startkapitaal nodig. Hierdoor kun je snel testen welke producten goed verkopen, welke producten minder aanslaan en zal je hier makkelijker op in kunnen spelen. 

Het is belangrijk om te begrijpen dat een klein aanbod van producten niet gelijkstaat aan het maken van weinig omzet. Door jezelf te specialiseren in een niche en hierin enkele kernproducten aan te bieden, kun jij sneller de autoriteit worden en deze producten in grotere hoeveelheden verkopen.

En wanneer je deze autoriteit wordt, kun je jouw omzet weer investeren in het uitbreiden van je assortiment.

Maar vergeet niet: alles begint klein!

Stap #3. Maak een gebruiksvriendelijke website

Nadat Mariska €2000 euro in fopspenen had geïnvesteerd, was het tijd om een platform te vinden waarop ze deze fopspenen kon verkopen. Het vinden van de juiste website builder was lastig, door alle verschillende opties.

Een van haar opties was om een WordPress website te maken, maar dit vereiste veel technische kennis en bracht hogere kosten met zich mee. De tweede optie was om haar website te maken via een website builder. Uiteindelijk kwam Mariska bij JouwWeb uit, waar ze haar webshop binnen no-time had gemaakt. 

Door haar webshop zelf te maken, had ze volledige controle over het design en kon ze snel schakelen door binnen enkele “clicks” producten toe te voegen.

Dit zorgde voor veel lagere kosten en meer flexibiliteit, doordat Mariska haar website binnen eigen beheer hield. 

Maak nu jouw website met JouwWeb!

Een belangrijke tip die Mariska gaf, is om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Jouw ideale klant moet meteen weten wat je verkoopt en hoe het deze producten binnen zo min mogelijk klikken kan kopen.

Om dat te bereiken is het belangrijk om je te verdiepen in webdesign. Het doel hiervan is om je website zo aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Dit betekent dat je het voor jouw bezoekers zo makkelijk mogelijk moet maken om jouw producten te kopen.

Houd je website daarom zo simpel mogelijk: geen lastige menu’s, niet te veel kleuren en overweldig je bezoeker niet met te veel functies. Complexiteit is de vijand van conversie, waardoor een simpele website vaak een hogere conversie heeft. 

Stap #4. Vind de juiste leverancier voor jouw producten

De vierde stap om een succesvolle webshop te beginnen is door de juiste leverancier te vinden. Dit klinkt eenvoudig, maar is een belangrijke en soms lastige stap. 

Vaak worden de producten die je gaat aanbieden op jouw webshop via een leverancier gekocht. Dit gebeurt altijd in grote aantallen, waardoor er vanuit jou een investering nodig is. Mariska vond een leverancier van maat 1 fopspenen in Denemarken en besloot met hen contact op te nemen. 

Aanvankelijk wilde ze de maat 1 fopspeen voor haar tweede kindje, maar toen de leverancier vertelde dat deze spenen alleen in grote zakken van 100 stuks werden verkocht, kwam ze op een idee:

“Zakken van 100 stuks? Kan ik deze niet online gaan verkopen?”

Hierdoor startte Baby-Speen met een klein assortiment van 6 verschillende kleuren en een voorraad van enkele honderden fopspenen. 

Voorraadbeheer

Wanneer je een leverancier benadert, houd er dan altijd rekening mee dat je vaak in grote aantallen zal moeten afnemen. 

Maar je hebt niet altijd een leverancier nodig om een succesvolle webshop te starten. Je kunt natuurlijk ook zelfgemaakte producten verkopen. Denk aan kunst of andere creatieve producten. Dit kan een schitterende manier zijn om van jouw hobby je beroep te maken.

Potten Bakken

Stap #5. Breng verkeer naar je website

De vijfde stap om een succesvolle webshop te bouwen is je te richten op het brengen van verkeer naar je website. Je kan de meest aantrekkelijke website hebben met de mooiste producten, maar als er niemand op jouw website komt, zul je geen producten verkopen.

Om te bepalen hoe je de juiste soort bezoeker op jouw website krijgt, moet je jezelf eerst afvragen wie jouw ideale klant is. Wanneer je hier een helder beeld van hebt, kun je onderzoeken waar je deze online kunt vinden. Op ieder platform zit namelijk een andere groep klanten met een andere intentie. 

Wanneer je een nichemarkt hebt gekozen en een specifieke klant bedient, gaat dit een stuk makkelijker dan wanneer je veel verschillende producten verkoopt. 

Voor Mariska en haar webshop Baby-Speen was het direct duidelijk op wie ze zich moest richten: moeders van een pasgeboren baby. Door haar doelgroep duidelijk te hebben, kon ze zichzelf de volgende vraag stellen:

“Waar kan ik deze moeders vinden?”

Hieruit volgde dat Mariska Instagram koos om haar bekendheid op te bouwen. Wat haar in de eerste fase van haar website ook erg hielp, was mond-tot-mond reclame. Volgens Mariska mag de kracht van deze vorm van marketing absoluut niet onderschat worden.

Ook bekeek ze andere mogelijkheden om nieuwe bezoekers aan te trekken. Dit deed ze door haar producten in eerste instantie ook op Marktplaats en Bol.com aan te bieden.

Wat goed is om te weten, is dat het genereren van genoeg traffic tijd kost. Dit komt doordat Google jouw website moet indexeren en het tevens tijd kost voordat mensen jouw merk gaan herkennen.

Om dit proces te versnellen kun je een blog starten en/of beginnen met het maken van YouTube video’s om jouw expertise aan je ideale klant te tonen.

Social Media

Stap #6. Kom altijd je beloften na

Een van de belangrijkste stappen om een succesvolle webshop te bouwen, is door altijd je beloften na te komen. Je wilt te allen tijde een goede indruk achterlaten op jouw klanten. 

Volgens Mariska is het heel belangrijk om altijd jouw beloften na te komen. Zorg dat verzendingen goed en veilig verpakt zijn en verzend pakketjes altijd op tijd. Er is namelijk niets vervelender dan als klant te lang te moeten wachten op een besteld pakketje.

Een ander aspect dat volgens Mariska belangrijk is, is dat je altijd klaar moet staan voor de klant. Dit betekent potentiële klanten de mogelijkheid geven om snel contact met je op te nemen. Op Baby-Speen kunnen bezoekers op verschillende manieren contact opnemen, denk aan bijvoorbeeld WhatsApp.

Hierdoor kan Baby-Speen snel support verlenen en potentiële klanten helpen om de juiste keuze te maken bij het kiezen van een product.

Voorraadbeheer

Stap #7. Werk aan je mindset

Er wordt gezegd dat succes 80% mindset is en 20% strategie. Het is daarom belangrijk om buiten de strategie van het bouwen van een webshop, ook te werken aan je mindset. 

Een succesvolle ondernemer blijft een leerling en staat altijd open voor nieuwe inzichten in zijn of haar industrie. Dit betekent het lezen van boeken, volgen van trainingen en het reflecteren op limiterende overtuigingen. 

Vaak is een gebrek aan visie en vroegtijdig opgeven waar veel startende ondernemers tegenaan lopen. Het is daarom belangrijk om helder in kaart te brengen waar je met jouw webshop over vijf jaar wil staan.

Tevens is het belangrijk om niet vroegtijdig op te geven. De route naar een succesvolle webshop kent veel tegenslagen en leerprocessen, maar juist die tegenslagen helpen jou om jezelf naar een nieuw level te tillen. En dat is het level van de succesvolle webshop eigenaar.

Mindset

3 Super Tips om naar de 1000 bestellingen per week te groeien 

Tenslotte hebben we Mariska gevraagd om haar 3 grootste tips te delen om een succesvolle webshop te starten:

Tip #1. Volg je hart

Als je ergens achterstaat en je hebt een visie, dan geloof ik dat je dat kan bereiken. Dit betekent echter niet dat het makkelijk is. Je moet namelijk bereid zijn om voor jouw visie te vechten. Wat houdt dat in? Tegenslagen overwinnen en niet vroegtijdig opgeven.

Een succesvolle webshop bouwen kan niet binnen een week of een maand. Het heeft tijd nodig. Het is hard werken en is net een fulltime baan. Je moet je in van alles verdiepen, denk aan: marketing, communicatie, trends en ontwikkelingen binnen je markt. Je moet al deze dingen weten, en dat kost tijd.”

Tip #2. Waar ben jij goed in?

“Wanneer je een webshop start, stel jezelf dan de volgende vraag: hoe ga ik uitblinken? Het is altijd belangrijk om jezelf te onderscheiden van de rest. Er zijn bijvoorbeeld duizenden bedrijfjes die producten verkopen binnen mijn markt.

Daarom is het belangrijk om te bedenken hoe jij anders kunt zijn. Bedien je een bepaalde regio? Heb je een bepaald specialisme? Laat die dingen zien! Wees altijd origineel en kopieer nooit je concurrenten. Je wilt namelijk uitblinken en niet in iemand anders schaduw staan.” 

Tip #3. Doorzetten

“Als je echt gelooft in wat je verkoopt, kom je ook over de lastige obstakels heen… en die gaan er zeker komen. Heb vertrouwen en blijf geloven in de visie die je hebt voor jouw webshop. Bijt je vast tot in den treure, maar als het na twee jaar niet werkt, laat het dan gaan. Het moet je namelijk wel iets opleveren.”

Conclusie

In dit blogartikel hebben we 7 belangrijke stappen gedeeld om van jouw webshop een succes te maken. Ons belangrijkste advies? Kies een specifieke niche waar jij enorm gepassioneerd over bent. Dit zorgt dat je de nodige motivatie creëert om van jouw webshop een succes te maken.

Ook is het belangrijk om jouw webshop in de startfase simpel te houden en je te richten op de allerbeste klantervaring mogelijk: zowel in design als in jouw merkbeloften. Tot slot is het belangrijk om genoeg verkeer naar je website te brengen en te werken aan jouw mindset.

Want geloven in jezelf, jouw webshop en in de visie die je hebt, is het aller eerste ingrediënt dat je nodig hebt om succesvol te worden.

Een eigen JouwWeb webshop maken? Neem eens een kijkje op onze homepage.