Spring naar inhoud

5 Fouten die de Omzet van Jouw Webshop Verminderen (Doe dit Niet)

Leestijd: 6 minuten

Heb jij een webshop en wil je weten hoe jij je omzet kunt verhogen? Lees dan dit artikel, waar we je de 5 meest gemaakte webshop fouten laten zien.

Laten we maar meteen beginnen met de eerste veelgemaakte fout. 

Fout #1: Geen goede productfoto’s

Eén van de grootste fouten die veel webshop eigenaren maken, is dat ze geen goede productfoto’s hebben. Ken je de spreuk: “een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden?” Precies die spreuk moet je in gedachten houden bij het maken van de foto’s voor jouw producten. 

Maar wat maakt een productfoto eigenlijk niet goed?

  1. Je hebt maar één foto van het product en mist foto’s vanuit meerdere hoeken
  2. Je foto’s zijn onscherp of korrelig
  3. Je foto’s zijn onderbelicht of kleuren komen anders over dan in het echt
  4. Je foto’s zijn genomen vanuit onduidelijke hoeken
  5. Je foto’s zijn niet genomen op een witte achtergrond

Bevatten jouw foto’s een van bovenstaande fouten, dan heb je kans dat dit bijdraagt aan een verminderde omzet.  Als jij geen goede foto’s hebt die het product tonen, dan vinden mensen het spannender om een bestelling te plaatsen.

Waarom? 

  1. Omdat een lage kwaliteit foto de indruk wekt dat het product ook van lage kwaliteit is.
  2. Omdat de bezoeker denkt dat het product niet aan de verwachtingen zal voldoen.

En wanneer jouw bezoeker het product ontvangt en het niet aan de verwachting voldoet, zullen ook jouw webshop retouren toenemen. 

Wil jij weten hoe je professionele productfoto’s kunt maken? Lees dan dit artikel.

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Fout #2: Geen of weinig reviews

Stel, je wil een nieuw koffiezetapparaat kopen en bezoekt Bol.com. Na een uur browsen heb je twee producten gevonden waar je uit wil kiezen.

Product 1: heeft 7 positieve reviews, waarin klanten vertellen hoe spectaculair hun koffie smaakt.
Product 2: heeft geen reviews.

Welk product zou je eerder in je winkelmandje plaatsen? Product 1 natuurlijk.

Maar waarom?

Mensen zijn gevoelig voor de meningen van anderen. Dit is al helemaal het geval wanneer we een duur product willen aanschaffen. Want wat als het product niet goed is?

Om deze onzekerheid te vermijden, houden we graag de meningen van anderen in ons achterhoofd. Het is daarom super belangrijk om zoveel mogelijk reviews op jouw website te plaatsen. Hoe meer tevreden klanten een review plaatsen, hoe beter.

Maar hoe kom ik aan reviews? 

Dit kun je op twee manieren doen. De eerste manier is om het zo makkelijk mogelijk te maken voor huidige klanten om een review achter te laten. Vraag ze bijvoorbeeld om een review te schrijven in ruil voor een kortingscode.

Indien je nog geen klanten hebt, kun je besluiten om jouw product gratis aan vrienden, familie of kennissen te geven in ruil voor een review. Op die manier verzamel je reviews, die je vervolgens kunt plaatsen bij je producten.

Maar er zijn nog 3 fouten die je het beste kunt vermijden om zo jouw webshop omzet te verhogen…

Fout #3: Onduidelijke call to actions

De derde fout die veel webshop eigenaren maken is dat ze geen duidelijke call to actions hebben.

Niet lezen, maar scannen: dat is wat jouw websitebezoekers doen. Ze scannen de titels, afbeeldingen en de knoppen op de pagina. En pas wanneer ze iets interessant vinden, starten ze met lezen.

Waarom is dit belangrijk om te weten? Dit betekent dat jouw call to action (“Koop nu” of “Plaats in Winkelmandje”) moet opvallen.

Kijk eens naar het voorbeeld hieronder:

Muis voorbeeld

Zou deze call to action meer opvallen als hij groen is? Of als hij blauw is?

Zoals je ziet kiest Coolblue voor een opvallende, blauwe hoofdkleur met een afwijkende kleur voor de call to action. De knop valt daardoor extra op, doordat ze hebben gekozen voor een afwijkende kleur dan de basiskleur.

Vallen jouw call to actions genoeg op? Indien dit niet het geval is: bepaal jouw hoofdkleur en zorg dat je call to action de tegenovergestelde kleur heeft óf een kleur die afwijkt van de basiskleur. 

Fout #4: Niet inspelen op de bezoeker

De vierde fout die jouw webshop omzet kost is dat je met je teksten niet inspeelt op je bezoekers. Hierdoor verleid je de bezoeker niet tot het overgaan tot aankoop.

Je kunt beter inspelen op de behoefte van jouw bezoekers door pakkende productbeschrijvingen te schrijven. Coolblue doet dit door eerst een samenvatting te geven van de voor én nadelen van het product. Omdat mensen vaak scannen en niet de hele tekst lezen, geven ze hierdoor een korte samenvatting.

Muis voorbeeld

Vervolgens schrijven ze een producttekst die inspeelt op waar de bezoeker naar op zoek is.

Stel je bent op zoek naar een nieuwe muis, omdat je vaak pijn hebt tijdens computerwerk. Hoe zou je hier met je productbeschrijving op in kunnen spelen? Coolblue doet dat op deze manier:

“Werk moeiteloos uren achter elkaar door met de BlueBuilt EM01 Ergonomische Draadloze Muis. Dankzij het ergonomische ontwerp en de duimsteun, neem je een natuurlijke houding aan. Daardoor belast je jouw arm en pols zo min mogelijk.”

Zorg dus dat jouw teksten inspelen op de behoefte van de bezoeker. En onthoud: jouw bezoeker koopt een product om de voordelen, niet de eigenschappen.

Fout #5: Een lastig verkoopproces

De vijfde, en laatste fout die veel webshop eigenaren maken, is dat ze het enorm lastig maken voor bezoekers om over te gaan tot aankoop.

Eén van de belangrijkste doelen van jouw webshop is dat je het zo eenvoudig mogelijk moet maken voor een bezoeker om een aankoop te doen. 

Het eenvoudig maken van een aankoop start met het opvallend maken van de “koop nu” knop.

Hierna wil je het betaalproces ook eenvoudig maken. Zorg dus dat je geen overbodige informatie aan jouw bezoeker vraagt. Hoe minder velden een bezoeker hoeft in te vullen hoe beter. 

Conclusie

Welke tip ga jij gebruiken om jouw webshop te verbeteren? Laat het weten door ons te taggen op Instagram @jouwweb.

Heb jij nog geen webshop, maar kun je niet wachten om een extra online inkomen te verdienen? Maak dan vandaag nog jouw webshop door je hieronder gratis aan te melden.

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *