Spring naar inhoud

Hoe Start je een YouTube Kanaal voor Jouw Bedrijf (Ultieme Gids)

Leestijd: 12 minuten

Het vergroten van jouw impact is de droom van iedere ondernemer. Dit kun je doen door met jouw bedrijf meer mensen te bereiken. Want het bereiken van meer mensen kan resulteren in een groei aan klanten.

Klinkt mooi… maar hoe bereik ik nu meer mensen?

In dit artikel willen we je uitleggen hoe je YouTube kunt gebruiken om met jouw bedrijf meer autoriteit op te bouwen en nieuwe klanten aan te trekken. Hiervoor hebben we Riske en Grietje van de Videomakers geïnterviewd, die met hun YouTube video’s al meer dan 3 miljoen kijkers hebben gehad!

Nieuwsgierig? Laten we beginnen!

De Videomakers (Grietje en Riske)

Waarom jouw bedrijf een YouTube kanaal nodig heeft

Wanneer je een eigen bedrijf bent begonnen is het belangrijk om jezelf te richten op (1) het opbouwen van autoriteit binnen jouw markt en (2) het vergroten van jouw bereik.

Waarom is dit belangrijk?

Het opbouwen van autoriteit binnen jouw vakgebied zorgt ervoor dat mensen jouw bedrijf als dé plek gaan zien voor het kopen van een bepaald product of een bepaalde dienst. Ook het vergroten van jouw bereik is belangrijk omdat je hierdoor meer potentiële klanten kunt bereiken.

Hoe kunnen we jouw autoriteit en bereik stapsgewijs vergroten? Dit kun je doen door gebruik te maken van YouTube

Volgens de Videomakers kan YouTube interessant zijn voor jouw bedrijf als het maken van video’s past bij de producten die je verkoopt, maar ook als je het leuk vindt om video’s te maken. Een video maken kan namelijk veel tijd kosten en het opbouwen van een YouTube kanaal kan een lang proces zijn.

Maar hoeveel tijd kost het maken van een video?

Dat is voor iedereen verschillend, maar voor de Videomakers kost dit gemiddeld 5 uur per video. Dit betekent niet dat je 5 uur aan het filmen bent, want er komen ook andere dingen kijken bij het maken van een YouTube video. Denk aan:

  1. Een script maken
  2. Een thumbnail ontwerpen
  3. Natuurlijk het filmen
  4. Het bewerken van de video
  5. De video uploaden op YouTube
  6. Interactie met jouw kijkers bijhouden

Het is belangrijk dat jouw video’s een verlengstuk zijn van de producten die je verkoopt. Denk aan uitlegvideo’s, trailers of korte tutorials over het product. 

De Videomakers publiceren bijvoorbeeld iedere week een YouTube video waarin ze je relevante informatie geven, waardoor je jouw film skills kunt verbeteren. Hierdoor positioneren ze zichzelf als dé autoriteit binnen hun markt. Ook al hebben de Videomakers als missie om hun doelgroep nieuwe vaardigheden te leren, kunnen ze ook producten verkopen aan de kijkers die op zoek zijn naar verdere verdieping in een bepaald onderwerp.

Door video’s te maken bereiken ze niet alleen meer mensen op YouTube, ook helpt dit hen om de website hoger te ranken in Google.  

Vraag jezelf dit af voordat je begint met YouTube…

Voordat je jouw YouTube kanaal wilt beginnen, is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:

  1. Waarom wil ik een YouTube kanaal starten?
  2. Wie wil ik bereiken met mijn video’s? 
  3. Wat voor soort video’s zou ik willen maken? (Promotievideo’s? Snelle tutorials? Of uitgebreidere uitlegvideo’s?)
  4. Hoeveel van deze video’s zou ik per maand willen publiceren?
  5. En hoeveel uur heb ik per week beschikbaar om aan mijn YouTube kanaal te werken?

Volgens Riske en Grietje van de Videomakers maken veel mensen de fout dat ze denken dat je iedere week een video moet uploaden. 

“Je kunt iedere week een video uploaden voor een lange periode, of een kanaal starten dat als een soort database dient en waar je eenmalig een stuk of 20 video’s naar uploadt, waarna je weer stopt met uploaden. Je bereik op Youtube groeit dan niet verder, maar je kunt die video’s wel gebruiken op je website of op andere plekken.”

Wanneer je een antwoord op de bovenstaande vragen hebt, kun je starten met het genereren van ideeën voor jouw eerste video’s.

Hoe maak je een goed content plan?

Super tip #1: Zo bedenk je goede ideeën

Ook al zijn de voordelen van een YouTube kanaal voor jouw bedrijf erg groot; een succesvol YouTube kanaal opbouwen kost tijd. Het bestaat uit consistent uploaden voor een lange periode. Daarom is het belangrijk dat je video’s maakt die (1) jij leuk vindt om te maken en (2) aansluit bij jouw ideale klant.

Wanneer je video’s maakt waar jij geen enthousiasme voor hebt, is het lastig om dit voor een lange termijn vol te houden. Maar wanneer je uitsluitend maakt wat jij leuk vindt en niet jouw ideale klant in gedachten houdt zal jouw kanaal minder effectief zijn.

Het is dus belangrijk dat wanneer je ideeën maakt, je opschrijft over welke onderwerpen jij graag wil spreken, maar jezelf ook de volgende vragen stelt:

  1. Waar is mijn ideale klant naar opzoek?
  2. Wat zou mijn ideale klant van mij willen weten?
  3. Waar loopt mijn ideale klant tegenaan?
  4. Welke vragen zou mijn ideale klant zich stellen?
  5. En wat zou ik mijn ideale klant moeten laten zien, voordat deze overgaat tot aankoop?

Door jezelf deze vragen te stellen kom je al snel tot een lange lijst aan video ideeën… en natuurlijk: bedenk welke video’s jij leuk vindt om te maken!

Super tip #2: Batch jouw content

Als je YouTube voor een langere tijd wilt volhouden kan het hulpvol zijn om vooruit te werken.

Waarom? Omdat het onderhouden van een YouTube kanaal namelijk veel tijd kost. Niet alleen moet je video’s filmen, ook moet je ze bewerken, uploaden en hiervoor een goede titel en thumbnail bedenken.

Ik hoor je al vragen: hoe pakken de Videomakers dit dan aan?

De Videomakers batchen hun content. Dit houdt in dat ze niet iedere week één video opnemen, maar meerdere video’s tegelijk (8 in hun geval!). Wanneer je 4 video’s per maand wilt maken hoef je hierdoor maar één middag te filmen. 

Na het filmen worden de video’s bewerkt en geüpload, waardoor de Videomakers hierdoor 8 video’s vooruit hebben gepland. Dit zorgt ervoor dat er genoeg ruimte blijft om zich te richten op de andere belangrijke aspecten van hun bedrijf. 

Grietje van De Videomakers

Hoe maak ik mijn eerste YouTube video?

Oké, duidelijk! Ik heb bedacht hoeveel video’s ik wil uploaden per maand. Ook weet ik wie ik wil bereiken met mijn video’s en barst ik van de ideeën!

Maar hoe maak ik nu mijn eerste YouTube video?

Volgens de Videomakers is het niet nodig om direct de duurste apparatuur aan te schaffen. Tegenwoordig zijn de meeste telefoons goed genoeg om mee te filmen. Maar volgens de Videomakers zijn er wel twee andere aspecten belangrijk:

  1. Een goed video concept
  2. Goed geluid

Het verhaal dat je in jouw video vertelt en de audio zijn belangrijker dan de videokwaliteit. Ook is het belangrijk om de lat niet te hoog te leggen bij jouw eerste video. Je moet jezelf namelijk veel dingen leren: filmen, videobewerking, het uploaden naar YouTube… en zelfs leren hoe je een goede titel en thumbnail bedenkt.

Er kan veel op je af komen tijdens het maken van je eerste video’s. Het is belangrijk om je hier doorheen te zetten en te vertrouwen dat je bij iedere video een stukje beter wordt. Aan het begin kijken er immers maar enkele mensen, waardoor het streven naar perfectie zeker geen doel moet zijn. 

Het allerbelangrijkste is dat de inhoud van jouw video overeenkomt met waar jouw ideale klant naar op zoek is. 

Om dat te waarborgen, gaven de Videomakers een goede tip: maak een video script. Dit kan zo simpel zijn als een Word document met steekwoorden over wat je wil vertellen, of zelfs een script dat je woord voor woord uitschrijft. 

Wat is de beste manier om een script te maken? Dat is voor iedereen verschillend, waar je tijdens jouw eerste filmdag zelf achter komt. Het belangrijkste is dat je aan het begin een goede hook hebt en je op het eind van jouw video een andere video van jouw kanaal aanbeveelt.

Riske

Wat is belangrijk tijdens het filmen?

Spannend? Die eerste filmdag? Grietje gaf aan dat het belangrijk is om van jouw filmdag een hele leuke dag te maken.

“Neem perfectie niet zo serieus! Maak vooral veel plezier, want dit straalt vervolgens door in jouw video!”

Door jezelf niet onder druk te zetten en er een leuke dag van te maken zorg je dat je ontspannen kunt filmen, wat vervolgens terugkomt in de uiteindelijke video. Daaraan voegde Grietje het volgende toe:

“Goed genoeg is de mindset. Wij maken ook fouten. Laat jouw beeld van perfectie los.”

Wat is jullie definitie van een goede video?

Volgens Riske draait het om het volgende:

“Storytelling. Vertel een goed verhaal waar mensen wat aan hebben. Maak aan het begin duidelijk wat mensen in jouw video kunnen verwachten en zorg daarna dat je jouw verhaal vloeiend vertelt. Ook is het belangrijk om jouw video goed te bewerken. Het bewerken van de video is belangrijk om jouw verhaal nog krachtiger te laten overkomen.”

Wat is jullie definitie van een goede thumbnail?

Het is belangrijk dat wanneer mensen jouw video op YouTube zien, ze geprikkeld worden om erop te klikken. Want zolang mensen niet op jouw video’s klikken, zal er niemand zien hoe gaaf jouw video is.

Hier had Grietje het volgende op te zeggen:

“Trek de aandacht met jouw thumbnail en zorg dat deze duidelijk is. Hiermee bedoel ik dat het de inhoud van de video reflecteert. Wij maken altijd een aparte foto voor de thumbnail en geen screenshot uit de video. Wat altijd goed werkt zijn gezichten, emoties tonen en het gebruik van kleur. Ook is het belangrijk om consistent te zijn met jouw vormgeven, want hierdoor gaan mensen na verloop van tijd jouw stijl en video’s herkennen. Oh… en voordat ik het vergeet! Wij gebruiken hiervoor Photoshop, maar Canva is zeker ook een goede keuze!”

Een goede thumbnail zorgt ervoor dat mensen klikken. Sommige video’s zijn zelfs van 5 jaar geleden en krijgen nog steeds kijkers. Wanneer je iets op YouTube plaatst kan het jaren later nog weergaven krijgen.

Een goede thumbnail zorgt ervoor dat mensen klikken. Sommige video’s zijn zelfs van 5 jaar geleden en krijgen nog steeds kijkers. Wanneer je iets op YouTube plaatst kan het jaren later nog weergaven krijgen.

Hoe belangrijk is het om de analytics van je kanaal te bestuderen?

“Je kan veel uit jouw analytics halen, maar het is gewoon lastig. Wat zijn nu goede metrics? Ten opzichte van wat? Het is lastig om hier de juiste conclusies uit te halen. Dit moet je niet doen als je net start, want je blijft hierdoor focussen op het scoren… wat aan het begin nog niet gebeurt. Het opbouwen van een YouTube kanaal heeft namelijk tijd nodig. In plaats van je te richten op de analytics is het belangrijker om je te richten op hoe je een goede thumbnail maakt, een goede hook en comfortabel worden met het maken van video’s.”

Weet dit voordat je begint met jouw YouTube kanaal…

Het starten van een YouTube kanaal is een krachtige manier om meer autoriteit op te bouwen binnen jouw markt, jouw klanten écht te helpen (nog voordat ze klant bij je zijn!)  en jouw bedrijf sneller op de kaart te zetten. Toch weten maar weinig mensen het vol te houden om consistent te uploaden. 

Riske en Grietje hebben daarom nog 3 belangrijke mindset shifts die ze met je willen delen:

Mindset Shift #1: Zorg dat het leuk blijft

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om van jouw YouTube kanaal een succes te maken, is zorgen dat het leuk blijft. Wanneer je zorgt dat je met plezier aan jouw kanaal werkt wek je de energie op die je nodig hebt om het voor de lange termijn vol te houden. En juist het lang volhouden is een bepalende factor in het succes van je kanaal. Niet alleen helpt dit om het maken van video’s vol te houden, ook straalt het plezier dat je maakt door in jouw video’s.

Mindset Shift #2: Begin met wat je hebt

Wanneer je start met het maken van YouTube video’s is het niet nodig om meteen de duurdere apparatuur te kopen. Het is namelijk belangrijker om je eerst te verdiepen in de verhalen die je vertelt en de inhoud van jouw video’s. Want als je vaker filmt kom je er vanzelf achter waar je qua apparatuur behoefte aan hebt. En nogmaals: richt je vooral eerst op het geluid, dat is het allerbelangrijkste in je video.

Mindset Shift #3: Denk aan de lange termijn

De verwachting dat je binnen een maand een succesvol kanaal hebt opgebouwd mag je absoluut niet scheppen. Iets opbouwen, vooral op YouTube, kost tijd en is een long-term game. Het belangrijkste is dat je blijft investeren in het verbeteren van je vaardigheden en daadwerkelijk start met het maken van video’s, want alleen zo word je beter en beter… totdat je begint op te vallen!

Conclusie

Een YouTube kanaal kan een grote impact hebben op jouw online bedrijf. Niet alleen kun je middels jouw YouTube video’s meer autoriteit opbouwen, ook kun je meer klanten voor jouw bedrijf aantrekken.

Een YouTube kanaal starten hoeft volgens de Videomakers niet te betekenen dat je iedere week een video maakt. Zelfs een kanaal waar potentiële klanten jouw belangrijkste 20 producten kunnen zien kan al een strategische zet zijn. 

Wil jij meer weten over het gebruik van YouTube als ondernemer? De Videomakers hebben een gratis gids die je hier kunt downloaden.

Maar voordat je omzet kunt maken met jouw online business heb je natuurlijk een eigen website nodig. Deze kun je eenvoudig maken via onze website builder.

Maak nu jouw website met JouwWeb!