Spring naar inhoud

5 Meest Voorkomende SEO Fouten (doe dit niet in 2023)

Leestijd: 5 minuten

Hoger ranken in Google? Dát willen we allemaal. Om ervoor te zorgen dat je hoger komt in Google, is het belangrijk om de volgende 5 SEO fouten niet langer te maken.

En dit is de eerste…

Fout #1: Headers niet goed gebruiken

De eerste SEO fout die vaak wordt gemaakt, is dat de teksten op je website een verkeerde opmaak hebben. Heb je ooit gehoord van de H1 of bodytekst?

De teksten op jouw website zijn namelijk niet allemaal even belangrijk. Maar hoe help je Google om dat te begrijpen? Dit doe je door je teksten van een juiste opmaak te voorzien.

In de editor van JouwWeb kun je jouw teksten de volgende opmaak geven:

Titel
H1
H2
H3
Bodytekst

JouwWeb Editor


Schrijf jij een blogbericht over hondenvoeding? Dan wil je natuurlijk dat het kopje “Wil jij premium hondenvoeding kopen” wordt opgemaakt als een titel of H1. Zo laat jij aan Google zien dat het onderwerp “hondenvoeding” een belangrijk onderwerp is van het artikel.

Zorg dus dat je de teksten op jouw website de juiste opmaak geeft. Belangrijke titels en kopjes schrijf je in een titel of H1-H3 opmaak, terwijl de paragrafen in een bodytekst schrijft.

PS: lees ook dit artikel waarin we je uitleggen hoe je razendsnel hoger gaat ranken in Google.

Fout #2: Schrijven voor SEO, maar niet voor bezoekers

De tweede SEO fout die veel mensen maken is dat ze de teksten op hun website schrijven voor SEO, maar niet voor de bezoeker.

Zie jij het verschil in de onderstaande stukjes tekst?

“Wij verkopen handgemaakte sieraden voor vrouwen. Onze handgemaakte sieraden voor vrouwen hebben de hoogste kwaliteit. Deze handgemaakte sieraden zijn ontworpen met een oog op sierlijkheid.”

Of:

“Wij verkopen handgemaakte sieraden voor vrouwen. Onze sieraden worden gemaakt met de hoogste kwaliteit. Ze zijn ontworpen met een oog op sierlijkheid.”

Wat valt je op aan deze twee stukjes tekst? Het eerste stukje is geschreven voor SEO, terwijl het laatste stukje voor de bezoeker is geschreven.

Sierraden


Wanneer je te veel zoekwoorden in jouw teksten verwerkt, komt dit onnatuurlijk over… en dat straft Google af! In het tweede stukje gebruik je ook een zoekwoord, maar is je tekst veel dynamischer geschreven. Dit maakt het veel fijner om te lezen, waardoor jouw bezoeker meer tijd op jouw website spendeert.

Dat is iets dat Google beloont, want het laat zien dat jouw website van hogere kwaliteit is.

Zorg daarom dat de teksten op jouw website dus natuurlijk overkomen én zoekwoorden bevatten. In de begintijd van Google was het belangrijk om in je teksten zoveel mogelijk zoekwoorden te stoppen, maar dit is nu niet meer het geval.

En dan komen we weer bij SEO fout nummer 3:

Fout #3: Niet intern linken

De derde SEO fout die veel wordt gemaakt, is dat er geen interne links zijn.

Wat zijn interne links? En waarom is het zo belangrijk?

Stel je hebt een blog met meer dan 100 artikelen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jouw website meer overkomt als één geheel? Dit doen we door intern te linken: van pagina naar pagina en van blog naar blog.

Hierdoor ziet Google jouw website meer als een geheel. Wanneer je meer intern linkt helpt dit niet alleen Google om jouw website beter te indexeren, het  is ook belangrijk vanuit het perspectief van jouw bezoekers.

Door het plaatsen van meer interne links, zullen jouw bezoekers langer rondsurfen op jouw website. En wat denkt Google dan?

“Oh! Mensen brengen veel tijd door op deze website! Dit zal vast betekenen dat het een kwalitatief goede website is!”

Dat is wat we willen bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is Wikipedia. Deze website heeft duizenden pagina’s die allemaal verbonden zijn met elkaar.

Intern linken

Fout #4: Dubbele content

Je content dupliceren in de hoop dat hetzelfde artikel plek 1 en 2 op Google verovert?

Wanneer je dit denkt moeten we je helaas teleurstellen. Google is slim: heel slim! Tegenwoordig is het algoritme van Google zo goed dat het begrijpt waar jouw website over gaat, wat erop staat en of het relevant is voor een zoeker. 

Sterker nog: Google weet tegenwoordig zelfs met welke intentie iemand een zoekopdracht intypt.

“Roze hardloopschoenen” -> informatieve intentie.
“Roze hardloopschoenen Perry Sport” -> koopintentie.


Maar even terug naar het onderwerp: dubbele content. Het dupliceren van jouw content is niet wat Google wil. En een belangrijk punt van SEO is dat we ons moeten houden aan wat Google graag wil.

Dit is het schrijven van waardevolle content. Focus dus op het leveren van waarde aan jouw bezoekers.

JouwWeb Website

Fout #5: Geen Call to Actions

De vijfde SEO fout die veel mensen maken, is dat ze geen call to actions plaatsen op hun website.

Waarom zou je een webwinkel starten als je nergens een duidelijke “koop nu” knop plaatst?

Of waarom zou je uren lang een blogbericht achter je computer tikken, terwijl je nergens aan je bezoeker vraagt om de volgende stap te nemen?

Het is belangrijk om per pagina duidelijk te maken wat je van een bezoeker verwacht. Is dit een aankoop doen? Of is dit een gratis gids downloaden?

Google zal zien dat deze bezoeker actie neemt op je website, wat een positief signaal is en je helpt bij het hoger ranken in Google.

Dus, hoe meer call to actions hoe beter?

Nee, zeker niet! Wanneer je te veel call to actions plaatst op een pagina, zal je bezoeker verward raken en geen actie ondernemen.

Geef iedere pagina één doel en sluit hier jouw call to action op aan. Op die manier verhoog je de kans dat een bezoeker actie onderneemt. 

Conclusie

In dit artikel heb je de 5 grootste SEO fouten gezien. Welke fout(en) ga jij niet meer maken? Laat het ons weten op Instagram @jouwweb.nl.

Heb jij nog geen website? Maak dan nu jouw gratis account aan en lanceer vandaag nog jouw nieuwe website!

Maak nu jouw website met JouwWeb!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *