Spring naar inhoud

Inschrijven bij de KvK: Gebruik deze 5 Stappen!

Leestijd: 5 minuten

Dus… je hebt besloten om een eigen bedrijf te beginnen? Alleen al die beslissing mag absoluut gevierd worden!

Maar hoe maken we jouw nieuwe onderneming officieel? Dat doe je door jezelf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. 

In dit artikel leggen we je de 3 stappen uit om jouw onderneming succesvol in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) en geven we je enkele tips waar je rekening mee moet houden wanneer je de KvK bezoekt.

Laten we beginnen!

Stap #1: Bezoek de website van de Kamer van Koophandel

De eerste stap om jouw onderneming in te schrijven is door de website www.kvk.nl te bezoeken. Hier klik je op “inschrijven en wijzigen” en vervolgens op “inschrijven.”

KvK Inschrijven

Hierna vul je enkele vragen in, zodat de Kamer van Koophandel weet wat voor onderneming je wilt inschrijven. Dit scheelt namelijk tijd, wanneer je langskomt op locatie.

Vervolgens klik je op “nieuw bedrijf inschrijven” en kies je de juiste rechtsvorm. Een eenmanszaak of V.O.F. zijn de meest gebruikelijke rechtsvormen voor kleine ondernemers.

Nadat je jouw rechtsvorm hebt gekozen kun je een afspraak maken met je DigiD. Voordat je dit doet raden we je aan om de informatie onder “voordat je je inschrijft” goed door te nemen. Hier kun je belangrijke informatie vinden omtrent het inschrijven van je onderneming.

Stap #2: Maak een fysieke afspraak 

De tweede stap om jouw onderneming in te schrijven bij de KvK is door een afspraak te maken. Dit doe je door in te loggen met jouw DigiD of identiteitskaart.

Vervolgens kies je de rechtsvorm van jouw onderneming en vul je de vragenlijst stapsgewijs in. Nadat je dit hebt gedaan is het belangrijk om alle gegevens goed te controleren. 

Je hebt namelijk een correct en volledig ingevuld formulier nodig om jouw onderneming in te schrijven bij de KvK. Nadat je dit hebt gecontroleerd kun je direct online een afspraak maken bij een KvK naar keuze. 

Stap #3: Schrijf je onderneming officieel in

Dan is het tijd voor de 3e stap: schrijf je onderneming officieel in. Dit is een van de eerste mijlpalen van iedere ondernemer. De dag dat je jouw onderneming inschrijft mag daarom ook zeker worden gevierd!

Wanneer je naar jouw gekozen KvK kantoor gaat, wees dan ruim op tijd. Wanneer je niet op tijd bent verloopt je afspraak en moet je deze opnieuw maken. Je wilt namelijk niet nóg een keer een afspraak maken, aangezien de agenda van de KvK vaak volgepland staat.

Tijdens de afspraak neemt een KvK adviseur verschillende vragen met je door omtrent je onderneming. Denk aan bijvoorbeeld de omzet die je verwacht, maar ze controleren ook nog eens de door jou ingevulde gegevens. De afspraak op locatie duurt vaak niet langer dan 30 minuten. 

Richting het einde van de afspraak vraagt de KvK Adviseur of je een uittreksel van jouw inschrijving wil. Dit is een bewijs van inschrijving van jouw onderneming. Wij raden het altijd aan om deze erbij te kopen, aangezien dit handig kan zijn voor het afsluiten van zakelijke abonnementen of contracten in de toekomst.

Goed om te weten!

Er zijn bepaalde dingen die belangrijk zijn om te weten, voordat je jouw onderneming inschrijft. 

Tip #1: Ben jij wel een ondernemer?

Voordat je jouw onderneming kunt inschrijven, moet je voldoen aan de 3 criteria van een onderneming.

Volgens de website van de KvK zijn dit:

  1. Je levert diensten en/of producten.
  2. Je vraagt hier meer voor dan de kostprijs: een (commerciële) prijs of uurtarief waar je geld aan verdient.
  3. Je doet zaken met andere mensen dan alleen vrienden of familie en gaat ook de concurrentie aan met ondernemers die dezelfde of gelijkwaardige diensten of producten verkopen.

Tip #2: Vergeet je legitimatie niet

Wanneer je jouw onderneming inschrijft bij de KvK is het belangrijk dat je je kunt legitimeren tijdens de afspraak. Neem daarom je paspoort, Europees Identiteitsbewijs of Nederlands rijbewijs mee. Deze mag uiteraard niet verlopen zijn.

Tip #3: Houd rekening met de kosten

Jouw onderneming inschrijven bij de KvK is niet gratis. Je betaalt namelijk een eenmalige inschrijfvergoeding van € 51,95. Voor € 15,60 kun je direct een uittreksel van inschrijving meenemen. Wij raden het altijd aan om een uittreksel mee te nemen, aangezien dit van pas kan komen bij het aangaan van zakelijke contracten. Je kunt uitsluitend betalen middels pin, creditcard of mobiel… niet contant!

Conclusie

Via deze 3 stappen kun jij jouw nieuwe onderneming succesvol inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De eerste stap was om de website van de Kamer van Koophandel te bezoeken. Hier vul je enkele vragen in, zodat de fysieke afspraak sneller verloopt. Nadat je jouw afspraak hebt gemaakt, bezoek je een Kamer van Koophandel en kun je jouw onderneming officieel inschrijven. 

Onthoud dat je altijd je legitimatie moet meenemen en de kosten van inschrijving uitsluitend met pin, creditcard of mobiel kan betalen.

Maar nu is het natuurlijk tijd om de tweede stap met jouw onderneming te zetten: het maken van een website. Iedere onderneming heeft tegenwoordig een website, om zijn of haar zichtbaarheid te vergroten. 

Registreer je nu gratis op JouwWeb en maak jouw nieuwe website in een handomdraai.

Maak nu de website van jouw cursus met JouwWeb!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *