Spring naar inhoud

Voorkom online oplichting: Wees bewust van fake emails die zich voordoen als JouwWeb

Leestijd: 4 minuten

De online wereld zit vol kansen, maar het brengt helaas ook risico’s met zich mee. We zien dat cybercriminelen steeds inventiever worden. Zo ondernemen ze pogingen tot phishing waarbij oplichters zich voordoen als bijv. JouwWeb/Webador. Ze proberen hiermee toegang tot jouw gegevens of geld te krijgen. 

Maar geen zorgen: met een portie gezonde argwaan en een paar simpele gewoontes maak je jouw website een stuk veiliger. In deze blog geven we je praktische tips die je vandaag nog kunt toepassen!

Wat is er aan de hand?

Oplichters sturen e-mails die er erg echt uitzien, met logo’s en een layout die op bijvoorbeeld de website van JouwWeb/Webador lijken. De inhoud van deze berichten is vaak misleidend, ze vragen vaak om:

  • Inloggegevens: Er wordt beweerd dat je account is geblokkeerd of dat je opnieuw moet inloggen om dit te voorkomen. 
  • Factuur betalingen: Je ontvangt een dringende melding over een openstaande factuur of een verlopen domeinnaam. Vaak staat er dat je direct moet betalen via een externe link.
  • Gegevenscontrole: Er wordt gevraagd om je persoonlijke of bedrijfsgegevens te ‘verifiëren’ via een formulier. 

Jouw verdediging: 4 simpele gewoontes

Maak van de volgende stappen een automatisme. Ze kosten je een paar seconden extra, maar kunnen je een hoop ellende besparen.

  1. Controleer het afzender adres: De naam van de afzender zegt niets. Klik of tik altijd op de naam om het volledige e-mailadres te zien. Wij sturen e-mails altijd vanuit een adres dat eindigt op jouwweb.nl, of webador.com 
  2. Controleer een link zonder te klikken: Zweef met je muis boven de link. Linksonder in je scherm zie je het échte webadres verschijnen. Ziet dat er raar uit? Niet klikken. Links in onze e-mails verwijzen altijd naar een adres dat begint met www.jouwweb.nl of help.jouwweb.nl / www.webador.com of help.webador.com 
  3. Betalingen gaan altijd via het Dashboard: Jouw facturen en de mogelijkheid tot betalen zijn uitsluitend te vinden in jouw JouwWeb-dashboard. Wij zullen je nooit via een externe link in een e-mail vragen om direct een betaling te voldoen. 
  4. Telefonisch contact: Wij zullen je nooit vragen om ons telefonisch te contacteren over een beveiligingsprobleem of betaling. 

Wat moet je doen als je een fake mail ontvangt?

Als je een e-mail ontvangt die je niet vertrouwt, volg dan deze stappen:

  1. NIKS. Klik niet, download niets en beantwoord de mail niet.
  2. Verwijder de e-mail
  3. Twijfel je? Log dan handmatig in op je JouwWeb-dashboard. Hier zie je de actuele status van jouw account. 
  4. Meld het probleem: Neem contact met ons op via ons helpcentrum of via support@jouwweb.nl om verdachte mails te melden. Wij kijken graag met je mee!

Extra tips om jezelf en je online onderneming te beschermen:

  • Kies een sterk wachtwoord: Gebruik altijd een uniek wachtwoord voor je JouwWeb-account en verander deze regelmatig. Lees in dit artikel hoe je jouw wachtwoord wijzigt. 
  • Stel tweestapsverificatie in (MFA). Dit is een extra beveiligingslaag. Zelfs als iemand je wachtwoord raadt, komen ze zonder de code van je telefoon niet binnen. Stel dit in voor je JouwWeb account, maar ook voor je social media en andere belangrijke accounts.
  • Software-updates: Houd de software van je computer, telefoon en browser altijd up-to-date. Deze updates bevatten namelijk de nieuwste beveiliging. 

Wees ervan bewust!

JouwWeb houdt deze oplichtingspraktijk continu in de gaten en neemt waar nodig maatregelen. We zijn je dankbaar voor je oplettendheid en je hulp bij het veilig houden van onze community. 

Door alert te blijven bescherm je niet alleen jezelf, maar ook andere ondernemers.
Deel daarom dit bericht met collega-ondernemers om het bewustzijn te vergroten!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *