Spring naar inhoud

Starten met je onderneming? Zorg dat je online aanwezig bent!

Leestijd: 6 minuten

Als startende ondernemer komt er natuurlijk een hoop op je af. Je bent bezig met je product of dienst, je administratie, marketing en ergens tussendoor moet je óók nog een website bouwen en zorgen dat je online zichtbaar bent. Misschien heb je je wel eens afgevraagd: is dit allemaal écht nodig? Het antwoord hierop is: ja, meer dan ooit zelfs!

In de tijd van tegenwoordig gebeurt bijna alles online. Een nieuw restaurant bij jou in de straat? Even opzoeken via Google. Een cadeautje zoeken voor een verjaardag? Online shops bieden eindeloze keuzes! Een weekendje weg plannen met vrienden? De groepsapp staat al vol met linkjes naar vakantiehuisjes en activiteiten.

In deze blog leggen we je daarom uit waarom een online aanwezigheid zo van belang is en hoe jij dit als starter slim aanpakt!

Eerste indrukken ontstaan online

Je website vormt vaak het eerste contactpunt tussen jou en potentiële klanten. Of je nu een coach, fotograaf, kapper of freelancer bent mensen zullen je sowieso online opzoeken! Wat ze online aantreffen bepaalt in grote mate hun eerste indruk van jouw onderneming én professionaliteit.

Een professionele en goed ontworpen website straalt vertrouwen uit. Een website is niet alleen een digitaal visitekaartje maar ook een krachtige marketingtool die je producten op een aantrekkelijke manier presenteert. Een helder en aantrekkelijk design, met een eigen huisstijl zorgt voor rust bij je bezoeker wat bijdraagt aan een goede eerste indruk.
Het hebben van een verouderde of rommelige website kan daarentegen potentiële klanten afschrikken. Ze kunnen het gevoel krijgen dat je minder serieus of actief bent, waardoor ze eerder geneigd zijn om jouw website af te sluiten en te kijken bij je concurrent.

Klanten verwachten dat je online beschikbaar bent

Tegenwoordig zullen je website bezoekers van je verwachten dat je overal online beschikbaar bent. Bezoekers willen snel en gemakkelijk informatie over je producten vinden en gaan er van uit dat als ze contact opnemen dat je dan ook snel reageert.

Zorg er dus voor dat klanten directe toegang hebben tot de benodigde informatie. Communiceer transparant en creëer een overzichtelijke website waarop alles gemakkelijk te vinden is.

Verder willen potentiële klanten contact kunnen opnemen via hun favoriete kanaal, zoals e-mail, social media of whatsapp. Het bieden van meerdere contactmogelijkheden vergroot de kans op interactie en conversie.

JouwWeb Tip: Zorg ervoor dat je telefoonnummer, e-mail en WhatsApp instelt via de mobiele balk bij de mobiele weergave. Zo kunnen klanten je eenvoudig bereiken vanaf hun telefoon.

Google is je beste vriend

Het omhelzen van Google

Stel je voor: iemand in jouw regio zoekt precies het product of dienst wat jij aanbiedt. Ze typen dan in op Google ‘fotograaf in Eindhoven‘ of ‘verse aardbeien Tilburg‘.
Het is namelijk zo dat 46% van alle Google zoekopdrachten een lokale intentie heeft en 28% van deze zoekopdrachten heeft een lokale intentie die tot een aankoop leidt.
Dat betekent dus dat bijna de helft van de mensen die iets opzoeken in Google, op zoek is naar iets in hun buurt.

Maar hoe kom je dan bovenaan te staan in Google?

  1. SEO-optimalisatie: gebruik relevante zoekwoorden, maak je teksten goed leesbaar en voeg regelmatig nieuwe content toe. Lees in ons helpcentrum meer tips over SEO!
  2. Maak een gratis Google Bedrijfsprofiel aan: dit is essentieel om je bedrijf beter vindbaar te maken in Google en Google Maps.
  3. Zorg voor een snelle website: Volgens Google verlaat meer dan 50% van de bezoekers een website als die langer dan 3 seconden doet over het laden.

Groei begint bij vertrouwen

In de beginfase van je onderneming is het opbouwen van vertrouwen essentieel. Bezoekers van je website kennen je nog niet en zullen ook geen zaken doen met een website die niet betrouwbaar overkomt. Op deze manier kun je het vertrouwen van je bezoekers vergroten:

  • Laat zien wie je bent
    Maak een Over-mij pagina aan en laat het gezicht achter je bedrijf zien. Mensen doen graag zaken met mensen. Transparantie over wie je bent versterkt daardoor zeker het vertrouwen.
  • Deel klantbeoordelingen
    Vraag aan familie of vrienden om een bestelling te plaatsen en laat ze dan gelijk een review schrijven over het bestelproces of over de producten zelf. Vooral op het begin is het belangrijk om reviews te hebben om twijfelende bezoekers te overtuigen van je producten/diensten.
  • Consistentie in je branding
    Een consistente uitstraling in kleuren, logo en tone of voice zorgt voor herkenbaarheid en professionaliteit. Deze consistentie draagt bij aan het opbouwen van merkvertrouwen en herkenning.

Zo pak je het slim aan als starter

Een succesvolle website begint met eenvoud en overzichtelijkheid. In plaats van het hebben van een overvloed aan pagina’s, is het effectiever om een duidelijke structuur te hanteren. Een basisstructuur met pagina’s zoals ‘Home‘, ‘Over Mij‘, ‘Webshop‘ en ‘Contact‘ biedt bezoekers een helder overzicht op je website.
Een logische en gebruiksvriendelijke website draagt bij aan een betere gebruikerservaring en verhoogt de kans dat bezoekers vinden wat ze zoeken

Bij een goede website hoort natuurlijk ook het kiezen van een gepast design. JouwWeb biedt een breed scala aan designs die je kunt aanpassen naar jouw stijl. Neem de tijd om een geschikt design te selecteren die jouw merk versterkt. Mocht je later van gedachten veranderen, dan is het heel eenvoudig om te wisselen van design.
En onthoud: hou je website rustig. Een overzichtelijk design leidt bezoekers vanzelf naar de juiste plek!

Verder is het opbouwen van je online zichtbaarheid een procedure dat tijd en consistentie vereist. In plaats van alles tegelijkertijd aan te pakken, is het effectiever om stapsgewijs te werk te gaan. Door gefocust en gestructureerd te werken, bouw je geleidelijk een sterke online aanwezigheid.

Conclusie

Zie je het al voor je? Die potentiële klant die via Google precies bij jouw aanbod terechtkomt, of die bezoeker die dankzij jouw professionele website direct vertrouwen heeft in jouw onderneming?
Een sterke online aanwezigheid is echt de investering voor je bedrijf in deze digitale wereld. Dus, ga ervoor! Start met die overzichtelijke website, laat jezelf zien en wees consistent online.
Hopelijk snap je nu waarom een online aanwezigheid van belang is én hoe jij dit als starter slim aanpakt!

Maak nu jouw eigen website met JouwWeb!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *