Jaarlijks komen er genoeg nieuwe webshops online, maar helaas is niet elke webshop een succes. Vaak komt dit door veelgemaakte fouten die met de juiste kennis, eenvoudig te vermijden zijn. Of je nu net begint met je webshop of al langer meedraait en je resultaten wil verbeteren, deze inzichten helpen je op weg naar een succesvolle online onderneming.
In deze blog krijg je inzicht in de 7 meest gemaakte webshop fouten en daarbij vertellen we je natuurlijk ook hoe je deze kan vermijden!
1. Verouderde of onjuiste content
Dit is een klassieker: webshops met gedateerde informatie. Denk aan acties die al een langere tijd verlopen zijn, verouderde vakantiemeldingen of feestdagen die voorbij zijn. Dit komt natuurlijk super onprofessioneel over en kan potentiële klanten afschrikken.
Stel je voor dat je een fysieke winkel binnenloopt waar de kerstversiering in maart nog hangt; dat geeft geen goede indruk. Online is dit net zo belangrijk. Klanten verwachten actuele en relevante informatie.
- Oplossing: Maak er een gewoonte van om regelmatig al je pagina’s na te lopen, niet alleen je home page. Zorg voor actuele content en schakel tijdelijke meldingen direct uit zodra ze niet meer relevant zijn.
2. Een onoverzichtelijk menu
Een overvol menu met teveel categorieën kan bezoekers verwarren en ervoor zorgen dat ze verdwalen op je website. Wanneer een klant niet snel kan vinden wat hij zoekt, is de kans groot dat hij afhaakt en naar een concurrent gaat. Denk vanuit het perspectief van de klant: waar is hij naar opzoek?
- Oplossing: Beperk je menu tot alleen de belangrijkste pagina’s. Maak submenu’s aan om dieper in te gaan op bepaalde pagina’s. Laat je menu testen door familie en vrienden om te zien of ze gemakkelijk hun weg kunnen vinden!
3. Gebrek aan kwalitatieve productfoto’s
Online winkelen draait om visuele presentatie, het oog wil ook wat! Consumenten kunnen producten niet vasthouden, voelen of de sfeer ervaren zoals in een fysieke winkel. Goede productfoto’s zijn daarom cruciaal.
- Oplossing: Investeer in duidelijke productfoto’s. Zorg voor meerdere invalshoeken van je product, detailfoto’s en sfeerbeelden waarbij het product in gebruik is. Zorg voor een bepaalde consistentie in je afbeeldingen, zodat je productpagina een geheel is.
4. Geen duidelijke niche
Wanneer je probeert alles voor iedereen te verkopen, verkoop je uiteindelijk vaak niets voor niemand. De online markt is verzadigd, en opvallen doe je door je te specialiseren. Een brede focus leidt tot veel concurrentie en maakt het lastig om een duidelijke marketingboodschap te formuleren. Een niche stelt je in staat om je te richten op een specifieke, kleinere groep met gerichte behoeften.
- Oplossing: Kies een niche. Richt je op een specifieke doelgroep of productgroep. Dit vermindert concurrentie en maakt je marketing gerichter en effectiever. Het helpt je om een loyale klantenkring op te bouwen. Denk dus na over wat jou uniek maakt en waar je expertise ligt.
5. Onjuiste BTW-afhandeling en administratie
Vooral bij internationale verkopen kan de BTW-afhandeling complex zijn. Fouten hierin kunnen leiden tot problemen met de Belastingdienst. Een accurate administratie is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook essentieel voor een goed lopende online onderneming.
- Oplossing: Zorg voor een correcte BTW-instelling. Voor zakelijke klanten in het buitenland geldt vaak btw-verlegging (intracommunautaire levering). Controleer daarom altijd het btw-nummer van je afnemer.
6. Ontbrekende bedrijfsinformatie en voorwaarden
Consumenten willen weten met wie ze zaken doen. Transparantie wekt vertrouwen en is een vereiste volgens de wet. Het ontbreken van essentiële contact- en bedrijfsinformatie kan leiden tot argwaan bij je bezoekers. Klanten willen weten dat ze bij een legitiem bedrijf kopen waar ze terechtkunnen bij vragen of problemen.
- Oplossing: Vermeld duidelijk je bedrijfsnaam, KVK-nummer, adres, btw-nummer, telefoonnummer en e-mailadres op je website. Bij voorkeur op een aparte contactpagina en in je footer.
Wees ook helder over welke betaal- en verzendmethoden je aanbiedt. Vergeet daarnaast niet om je algemene voorwaarden, privacybeleid en een cookiebeleid op te stellen.
7. Vergeten het retourbeleid te communiceren
Het herroepingsrecht is een belangrijk recht voor online kopers en een wettelijke verplichting voor webshopeigenaren. Een helder retourbeleid schept vertrouwen en kan de drempel tot aankoop verlagen.
- Oplossing: Geef helder aan hoe lang de bedenktijd is (doorgaans 14 dagen na ontvangst van het product) en hoe klanten hiervan gebruik kunnen maken. Communiceer duidelijk over de kosten van retourneren, de procedure en het termijn voor terugbetaling.