Je website is live, je producten staan online en de eerste website-bezoekers stromen binnen. Maar heb je ook gedacht aan de juridische kant van je website? Nee? Geen zorgen, dit hoeft namelijk helemaal niet ingewikkeld te zijn. In deze blog vertellen we je de belangrijkste regels rondom privacy, cookies, je algemene voorwaarden en meer! Zorg ervoor dat je website juridisch in orde is!
1: De Privacyverklaring
Verzamel je persoonsgegevens via je website? Bijvoorbeeld met een contactformulier, nieuwsbrief-inschrijving of webshop? Dan ben je volgens de privacywetgeving (de Algemene Verordening Gegevensbescherming, oftewel AVG) verplicht om een privacyverklaring op je website te plaatsen. Met die verklaring laat je je klanten en bezoekers weten welke persoonsgegevens je verzamelt, wat je ermee doet en waarom.
In je privacyverklaring moet het volgende terugkomen:
- Welke gegevens je verzamelt (zoals naam, e-mail, adres)
- Waarom je die gegevens verzamelt
- Hoe lang je ze bewaart
- Of je de gegevens deelt met anderen (bijvoorbeeld voor betalingen met externe partijen)
Tip: Gebruik de de privacyverklaring van veiliginternetten.nl. Zij helpen je met een basistekst voor je eigen privacyverklaring. Maak daarna een nieuwe pagina aan via JouwWeb en noem deze ‘privacyverklaring‘. Voeg aan de pagina de gegenereerde tekst toe en plaats de pagina in de footer van je website.
2: Cookies
Bij JouwWeb hoef je je weinig zorgen te maken over de cookies die automatisch op je website worden geplaatst. We hebben namelijk maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat deze cookies voldoen aan de privacywetgeving:
- We gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in het gebruik van je website.
Om de privacy van je website bezoekers te waarborgen hebben we de cookies zo ingesteld dat IP-adressen worden geanonimiseerd en dat Google de gegevens dus niet mag gebruiken voor andere diensten. - We plaatsen functionele cookies.
We plaatsen een functionele cookie die nodig is om te controleren of jij de eigenaar van je website bent. Deze cookie heeft verder geen invloed op de privacy van je bezoekers.
Voor deze standaard cookies is het niet verplicht om een cookiemelding toe te voegen aan je website. Alleen als je extra externe elementen toevoegt, zoals een YouTube-video, dan raden we het wel aan om een cookiemelding te plaatsen! Je kan deze eenvoudig activeren via je website-instellingen.
3: Algemene Voorwaarden
Wil je onduidelijkheden voorkomen? Neem dan in je algemene voorwaarden op hoe je omgaat met garantie, annuleringen, wie verantwoordelijk is en hoe de betaling verloopt. Zo weten je klanten en bezoekers precies waar ze aan toe zijn
De algemene voorwaarden zijn de regels die gelden bij een overeenkomst, bijvoorbeeld als een klant een product of dienst bij je afneemt.
Goed om te weten: algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar ze kunnen je wel een hoop duidelijkheid en zekerheid bieden!
Het opstellen van je algemene voorwaarden
- Je kan voorbeelden voor algemene voorwaarden online vinden, of vraag het aan ChatGPT om een document voor je op te stellen!
- Sommige branches hebben standaardvoorwaarden die je dient toe te voegen. Bij de Sociaal-Economische Raad staat een overzicht van alle branches.
Onderwerpen die vaak terugkomen in de algemene voorwaarden:
- Offerte (is deze vrijblijvend of niet en welke termijn voor aanvaarding hanteer je)
- Betaling
- Levertijd
- Transport (wie betaalt het transport en welke verzendkosten hanteer je)
- Garantie (zo ja, onder welke voorwaarden)
- Aansprakelijkheid
- Bedenktijd (oftewel herroepingsrecht)
4: Overig
Er zijn nog een aantal juridische punten die misschien wel handig zijn voor jouw site, maar dit is afhankelijk van wat je precies op je website plaatst:
- Een Disclaimer: Hiermee kun je bepaalde aansprakelijkheden beperken, bijvoorbeeld voor de inhoud van externe links of de volledigheid en juistheid van de informatie op je website.
Een disclaimer kan dit dus een beetje nuanceren (je blijft natuurlijk wel verantwoordelijk voor de basis). - Een ‘Intellectueel Eigendom‘ (IE) melding: Heb je toffe teksten geschreven, mooie foto’s gemaakt of een herkenbaar logo? Dan is het slim om te laten weten dat die dingen van jou zijn en beschermd worden door bijvoorbeeld auteursrecht. Zo voorkom je dat anderen er zomaar mee aan de haal gaan.
- Gedragscodes: Ben je lid van een branchevereniging met bepaalde regels? Dan is het goed om dat even te noemen. Dit geld bijvoorbeeld voor reisbureaus, makelaars, advocaten en bouwbedrijven.
- De kleine lettertjes bij acties: Heb je een leuke actie of een speciale aanbieding? Zorg dan dat de voorwaarden duidelijk zijn. Wat houdt de actie precies in? Hoelang duurt de actie? Zijn er uitzonderingen? Beschrijf dit op een manier die voor iedereen direct duidelijk is, zodat je er zelf en anderen altijd zonder problemen naar kunnen teruggrijpen.
Conclusie: met een juridisch goed geregelde website win je vertrouwen.
Het investeren in deze juridische basis zorgt ervoor dat je website aan alle eisen voldoet én een gevoel van zekerheid geeft aan je bezoekers. Je toont op deze manier aan dat je zorgvuldig omgaat met regels en persoonsgegevens. Wacht niet langer en controleer direct of de juridische kant van jouw website up-to-date is!