Een grote impact hebben en meer dan 48.000 mensen helpen met je onderneming? Dat is wat Bianca van der Horst heeft weten te realiseren. Zo’n impact bereiken ging uiteraard niet vanzelf.
In deze blog onthult Bianca haar 6 belangrijkste tips om je onderneming te laten groeien én een grote impact te maken.
Over Bianca van der Horst
In 2016 kreeg Bianca het idee om de Gebaren Challenge te lanceren. Ze merkte dat mensen de gebarentaal wel wilde leren, maar dit te intimiderend en moeilijk vonden. Ze vraagde zich het volgende af: “Hoe creëer ik een programma waarmee mensen op een toegankelijke manier gebarentaal leren spreken?”
Bianca besloot actie te ondernemen en in het eerste jaar van haar onderneming namen al meer dan 500 mensen deel aan de challenge. Inmiddels hebben meer dan 48.000 mensen aan haar challenge meegedaan om succesvol te leren communiceren met gebaren.
Tip 1: Vertel je eigen verhaal
Het eerste advies van Bianca is dat het super belangrijk is om een oprecht verhaal te delen. Mensen houden van authenticiteit.
“Deel je verhaal over wie je bent als persoon en hoe je jouw bedrijf bent gestart. Je mag jezelf best kwetsbaar opstellen. Deel je uitdagingen, want dat is waar mensen zich in kunnen herkennen. Zo’n verhaal maakt je menselijk en authentiek.”
Tip 2: Automatiseer, maar blijf persoonlijk
De tweede tip is dat het belangrijk is om een oprechte band op te bouwen met je klant.
“Wanneer je bedrijf groeit ontstaan er systemen. Denk aan systemen voor je emails, cursussen, advertenties en misschien wel uitbreiding in je team. Dit kan al snel voor veel afstand zorgen tussen jou en de klant, en dat is niet wat je wil.”
Bianca benadrukt dat het super belangrijk is om goed contact te houden met je klanten. Wees persoonlijk in alles wat je doet: het aanbieden van je product, je aanpak, tot aan je berichten op social media.
Een website is super belangrijk voor iedere startende ondernemer. Sowieso voor de informatie over wie je bent en wat je verkoopt, m,aar ook om veelgestelde vragen te beantwoorden en reviews te tonen. De ervaringen van je klanten zijn namelijk extreem belangrijk.
Tip 3: Creëer ruimte voor groei
Als je gemiddeld 10 bestellingen binnenkrijgt in je webshop dan zegt Bianca dat je het volgende moet doen:
Ga lekker op de bank zitten, maak jezelf comfortabel, sluit je ogen en kijk mentaal naar je winkelwagentje waar die 10 bestellingen in zitten. Beeld je vervolgens in dat je 11 bestellingen binnenkrijgt… dan 12 …. dan 13 …. etc.
Laat dit aantal oplopen totdat je denkt: dit geloof ik niet meer. Wanneer je dat denkt, stop je met inbeelden.
De volgende dag begin je opnieuw met inbeelden. Door dit steeds meer te visualiseren ga je geloven dat het daadwerkelijk mogelijk is.
Bianca geeft aan dat ze deze visualisatie techniek regelmatig gebruikt om zich steeds meer op haar gemak te voelen bij het idee om een grotere impact te hebben.
“Wanneer je je doel hebt bepaald, gaan je hersenen automatisch op zoek naar hoe je dit kan bereiken.”
Tip 4: Luister naar je emoties
De vierde tip die Bianca graag aan je meegeeft is dat het belangrijk is om te luisteren naar je emoties. Bianca weet uit ervaring dat deze hoog kunnen oplopen als ondernemer.
“Ik heb ook vaak gedacht om te stoppen. Soms kunnen de werkzaamheden en de emoties heel hoog oplopen. Ik vroeg me weleens af: Waarom zou ik nog doorgaan? Maar het antwoord was simpel: ik doe het voor mijn extreem enthousiaste klanten.”
Ik zag dat ik een steeds groter verschil maakte. Die oncomfortabele emoties kwamen omdat ik als persoon aan het groeien was.
Bianca vertelde dat toen de emoties haar teveel werden, het haar enorm hielp om een weekje af te zonderen. In die week liet ze haar taken links liggen en ging ze op een rustige plek nadenken zonder teveel druk van buitenaf.
“Soms moet je even afstand nemen om je koers te bepalen, zodat je er daarna met volle moed weer tegenaan kunt.”
Ben jij klaar om, net als Bianca, je ondernemersreis te starten? Neem deze 4 tips mee en begin vandaag nog met het creëren van jouw eigen impact.