Als startende ondernemer ben je misschien geen webdesigner, en dat is natuurlijk helemaal oké! Maar wist je dat een goed webdesign essentieel is voor het succes van je online aanwezigheid? Een goed ontworpen website trekt niet alleen meer bezoekers, maar het zet ze ook om in klanten.
In deze blog duiken we in de wereld van webdesign en geven we je 5 praktische tips om jouw website naar een hoger niveau te tillen.
Laten we eerst beginnen met een korte uitleg over wat een webdesign precies inhoudt. Simpel gezegd is webdesign het proces van het vormgeven van je website of webshop. Denk aan de kleuren, de lettertypen, de indeling van pagina’s en de algehele uitstraling. Het is jouw digitale visitekaartje!
Start daarom met deze 5 webdesign tips voor beginners!
Tip 1: Eenvoud is de kracht van een goed design
Wanneer je begint met het ontwerpen van een website kan je al snel overweldigd raken door alle elementen die je op je website kan plaatsen. Je wil misschien van alles op je website zetten, van pop-ups tot ingewikkelde implementaties. Wij raden je dit ten alle tijden af! Dit is een veelgemaakte fout. Een overzichtelijke website is veel effectiever.
Vraag jezelf bij elk nieuw element dat je wil toevoegen het volgende af:
- Waar is mijn ideale bezoeker naar opzoek?
- Wat is het doel van mijn bezoeker op deze pagina?
- Helpt het element mijn bezoeker om zijn doel te bereiken?
- Voegt dit element waarde toe aan de pagina?
Als je de op de laatste twee vragen ‘nee’ zegt, is het misschien beter om het element niet op je website te plaatsen. Een ingewikkelde website is niet goed voor de conversie en de gebruiksvriendelijkheid. Conversie is het moment dat een bezoeker een actie onderneemt, zoals een aankoop of contact opnemen. Voor een succesvolle website hou je je design simpel en overzichtelijk.
Tip 2: Gebruik niet meer dan 3 lettertypes
Met zoveel lettertypen beschikbaar, is het verleidelijk om los te gaan. Maar een van de gouden regels in webdesign is: gebruik niet meer dan 3 verschillende lettertypen op je hele website. Elk lettertype heeft een eigen persoonlijkheid, dus kies er een die past bij jouw bedrijf en huisstijl.
Bijvoorbeeld:
- Heb je een zakelijk bedrijf? Ga dan voor een strak en simpel lettertype.
- Heb je een beautysalon? Een sierlijk lettertype voor je koptekst sluit daar mooi bij aan.
Een van de gouden regels bij webdesign is dat het bij het ontwerpen van een website belangrijk is om op elke pagina dezelfde lettertypen te gebruiken. Niet alleen de verschillende lettertypes moeten consistent zijn, maar ook de grootte ervan, dikte en stijl. Zo krijg je over de hele website dezelfde visuele identiteit.
Als je een lettertype hebt gekozen is het belangrijk dat je deze controleert op leesbaarheid: niet alleen op je desktop maar check het vooral ook op je mobiele telefoon. Tegenwoordig komt namelijk de meerderheid van je bezoekers van mobiele apparaten, waardoor het cruciaal is om je webdesign hiervoor te optimaliseren.
Voor het behouden van consistentie in je webdesign is het belangrijk om te noteren welk lettertypen je voor welk doel gebruikt (bijvoorbeeld: ‘Titel: Font A’, ‘Algemene tekst: Font B’)
Tip 💡: Zoek eens op Google naar “lettertype combinaties” voor inspiratie!

Tip 3: Gebruik een kleurenpallet
Je wil natuurlijk dat mensen je website zullen herkennen. Een groot deel van die herkenning komt van de kleuren waaruit je website is opgebouwd. Kleuren geven betekenis aan je merk en helpen mensen met het onthouden. Denk bijvoorbeeld aan KLM (lichtblauw), Coca-Cola (rood), Jumbo (geel).
Om die herkenbaarheid te creëren, kies je een kleurenpalet van maximaal 3 verschillende kleuren voor je website. Dit maakt je website rustig voor het oog en makkelijker te onthouden.
Bij het kiezen van kleuren is het vooral belangrijk om te bepalen wat jij wil dat de website uitstraalt. Kleuren hebben namelijk een psychologisch effect:
- Blauw: rust & kalmte, fris, beschermend, vreedzaam, technisch, formeel, zakelijk, wijsheid, stabiliteit, hoop, betrouwbaar, oneindigheid, kou, waarheid, helderheid, macht
- Rood: actie, dynamiek, vitaliteit, levendigheid, romantiek, liefde, warmte, energie, kracht, gevaar, gebiedend, aggresief
- Groen: natuur, ontspanning, vrije tijd, kalmte, vrede.
- Oranje: Hollands, feestelijk, vreugde, inspirerend, smakelijk, interessant, actief, warmte, stimulatie, waarschuwing
- Geel: verwarmend, licht, stimulatie, helderheid, vrolijk, opgewektheid, speels, nieuwsgierigheid, energie
- Paars: melancholiek, luxe, intelligentie, magie, ijdelheid, artistiek, spiritualiteit, verfijning
- Bruin: aards, stijlvol, compleetheid, stabiliteit, gewichtigheid
- Zwart: autoriteit, macht, tijdloos, elegantie, dood, rebellie
- Grijs: emotieloos, saaiheid, niks zeggend, ouderdom
- Wit: onschuld, luxe, eenvoud, licht, puur, neutraal, tijdloos
Kies de kleuren die passen bij jouw merkverhaal en de emotie die je wil overbrengen!
Tip 4: Gebruik afbeeldingen die spreken

Het gezegde “een foto zegt meer dan duizend woorden” geldt zeker voor je website. De juiste afbeeldingen kunnen de sfeer bepalen en je boodschap versterken.
Zorg ervoor dat de afbeeldingen op je website passen bij je bedrijf en het juiste gevoel overbrengen op je bezoekers. De beste afbeeldingen zijn je eigen gemaakte foto’s; dit geeft een persoonlijke en authentieke touch. Heb je (nog) geen eigen foto’s? Geen probleem! Websites zoals Unsplash bieden een uitgebreide bibliotheek met prachtige, gratis afbeeldingen van hoge kwaliteit.
Tip 5: Test het uiterlijk van je website op mobiele telefoons
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: de meerderheid van je websitebezoekers komt via hun mobiele telefoon. Dit betekent dat je webdesign er perfect uit moet zien op een klein scherm.
In de webdesign wereld noem je dit een responsive design. Dit betekent dat je webdesign er altijd goed uitziet, ongeacht het apparaat waarop je de website bekijkt. Bij JouwWeb hebben alle designs een responsive design. Dit bespaart je dus enorm veel tijd! Toch is het altijd een goed idee om je website te controleren of je pagina op alle apparaten goed wordt weergegeven.
Tip💡: Check ook ons helpcentrum voor tips over het optimaliseren van je mobiele weergave!